Київ, вул. Оленівська, 16

(097) 215-69-97

Словник настільника

Анотація гра (англ. – abstract game) – гра без будь-якої тематики чи легенди. Як правило, складається із скромного набору компонентів та щодо простих правил. Приклад: хрестики-нуліки, шахи, шашки, нарди, го.

Аукціон (англ. – auction) – ігрова механіка, у тому, що гравці по черзі роблять ставки (грошима чи іншими ігровими ресурсами). приклад: Power Grid.

Амерітреш (англ. – ameritrash) – настільні ігри американської школи. Характерні риси таких ігор: опрацьована тематика, прямі конфлікти між гравцями, висока роль випадку, можливість «знищити» гравця, після чого він вибуває з гри і більше не бере участі в ній. В іграх американської школи гравець зазвичай має конкретне завдання: знищити всіх ворогів, побудувати конкретну будівлю, захопити якусь територію. Приклад: Ризик, Талісман, Axis та Allies.

База, базовий набір (англ. – base set) – основний набір гри, до якої видано одне чи кілька доповнень.

Банк (англ. – bank) – ігрові ресурси, які не належать жодному з гравців. Зазвичай банк – це одна або кілька купок фішок або стопок ігрових грошей, куди гравці розміщують свої ресурси, оплачуючи ті чи інші ігрові дії, і звідки гравці отримують зароблені під час партії ресурси.

Вежа кубиків (англ. – dice tower) – механічний пристрій для кидання кубиків. Є виконаною з пластику (рідше – з картону або інших матеріалів) вежею, зверху якої є отвір, куди засипаються кубики, а знизу – отвір, з якого вони висипаються.

Варгейм (англ. - Wargame) - військова гра; гра, що моделює реальні чи уявні військові конфлікти. Як правило, ведеться на спеціальній карті, розкресленій на гекси. Воєнізовані підрозділи зазвичай представлені як каунтерів. Варгейми характеризуються складними та детальними правилами, що дозволяють відтворити безліч характеристик та особливостей умов битви та конкретних бойових одиниць. Варгейми бувають тактичні та стратегічні.

Варгейм із мініатюрами - Військова гра, в якій учасники конфлікту представлені у вигляді пластикових мініатюр. У варгеймах з мініатюрами часто немає ігрового поля, замість якого використовується будь-яка площина: стіл, диван, підлога.

Взаємодія між гравцями (англ. - player interaction) - властивість гри, що характеризує можливість гравців впливати один на одного своїми діями. Зазвичай що більше у грі взаємодії, то менше в ній даунтайма. Ігри без взаємодії гравців часто називають розрахованими на багато користувачів пасьянсами. Взаємодія гравців буває прямою, коли дії одного гравця безпосередньо впливають на іншого (наприклад, напад і захоплення ворожої території) і непрямим, коли дії одного гравця впливають на іншого лише непрямого (наприклад, коли один гравець займає своїм робітником у будь-яку область, щоб не дати зайняти її супернику).

Викладання тайлів (англ. - tile-laying) - ігрова механіка, що полягає в тому, що гравці викладають на стіл або на ігрове поле тайли. Використовується в таких іграх як Каркассон, Королівська брама (King's Gate), Самурай (Samurai).

Винесення лідера (англ. – bash the leader) – ігрова ситуація, коли більшість суперників об'єднуються, щоб не дати лідируючому гравцю перемогти, після чого лідер зазвичай стає аутсайдером. У таких іграх зазвичай виграє гравець, який посідає друге-третє місце, і якому вдається зайняти місце «скинутого» лідера та швидко виконати умови перемоги. Приклад гри, яка страждає на синдром «виносу лідера» - Цивілізація (Mare Nostrum).

Виставлення робітників, розстановка робітників (англ. – worker placement) – ігрова механіка, яка полягає в тому, що ігрові дії здійснюються шляхом виставлення на певні поля фішок-робітників. Приклад: Caylus, Agricola.

Гекс (англ. – hex) – правильний шестикутник. У багатьох іграх ігрові поля складаються або з клітин або з гексів. Гекси дозволяють позбавитися питань «чи можна ходити по діагоналі».

Гонка (англ. – race game) – гра, в якій гравець повинен пройти якусь дистанцію або трасу і першим дістатися фінішу. Приклад: Formula De, Snow Tails. Також гонками іноді називають ігри, у яких для перемоги потрібно першим виконати якусь умову (Sid Meier's Civilization: The Boardgame).

Гік (англ. – geek) – дуже захоплена людина, «повернена» на своєму хобі. Наприклад, на настільних іграх.

Даунтайм (англ. – downtime) – проміжок часу, протягом якого гравець неспроможна зробити у грі ніяких дій і, фактично, «випадає» з гри. Ігри з високим даунтаймом способи викликати нудьгу і підштовхують гравців до того, щоб зайнятися якимись сторонніми справами. Хрестоматійний приклад - World of Warcraft: The Boardgame, де в очікуванні свого ходу можна навести 10-15 хвилин. Ігри з даунтаймом не бувають динамічними.

Динамічна гра (англ. – fast-paced game) – гра без даунтайму, тобто. гра, в якій гравці виконують дії практично без пауз чи з невеликими паузами.

Домашнє правило, хоумрул (англ. – homerule) – додаткове правило, яке придумано гравцями (а не автором гри) та застосовується за їх бажанням.

Доповнення (англ. expansion) – набір компонентів, що дозволяє зіграти в гру з додаванням нових правил або надає гравцям нові можливості при грі за старими правилами.

Драфт (англ. - draft) - ігрова механіка, що полягає в тому, що гравці самостійно вибирають для себе ігрові карти. Зазвичай реалізована наступним чином: всі гравці отримують однакову кількість карт, після чого кожен гравець вибирає собі одну і передає карти, що залишилися, сусідові. Теоретично драфт дозволяє кожному гравцю отримати рівну кількість «сильних» і «слабких» карт. Приклад ігор із драфтом: MtG, 7 Wonders, Fairy Tale.

Євроігри (англ. – eurogame) – настільні ігри європейської школи. Характерні риси таких ігор: непрямі конфлікти та непряма взаємодія між гравцями, відносно недовгий час партії, неможливість «знищити» гравця, вторинність тематики. Зазвичай, у євроіграх гравці тими чи іншими способами заробляють переможні очки, у кого їх буде більше – той і перемагає у грі. Яскраві представники євроігор - Колонізатори, сімейство Ticket to Ride.

Жетон (англ. - token) - Плоска фішка, виконана з картону (рідше - з пластику).

Жива карткова гра, РКІ (англ. – living card game, LCG) – різновид колекційної карткової гри. Відмінна риса РКІ – у кожен набір включені всі карти випуску. Приклад: Гра престолів РКІ.

Зіплок (англ. – zip-lock) – поліетиленовий пакетик із пластиковою застібкою-блискавкою. Використовується для зберігання ігрових компонентів. Бувають різних розмірів.

Значні рішення (англ. – meanful decisions) – так називають рішення, які гравцю доводиться приймати під час гри, за умови, що від рішення гравця залежить подальший перебіг партії. Значні рішення доводиться приймати далеко не у кожній грі. Буває, що рішення ухвалювати треба, але насправді вони ні на що не впливають. А буває, що всі рішення у грі приймаються автоматично, оскільки вірний чи вигідний варіант завжди очевидний. Ігри, у яких значних рішень приймати годі й говорити, зазвичай називають пасьянсами. Значні рішення цінуються гравцями, котрі не люблять випадковості.

Гра в кубики, гра з кубиками (англ. – dice game) – гра, в якій як основна механіка використовуються кидки кубиків. Зазвичай кубики – це або єдині, або основні ігрові компоненти. Наприклад: Zombie Dice.

Гра для вечірок (англ. – party game) – проста та азартна гра, розрахована на досить велику групу людей (5-10 осіб, іноді – ще більше). Зазвичай ігри для вечірок містять мінімум компонентів та експлуатують здібності гравців до творчості та самовираження (чим відрізняються від гри для компанії). У таких іграх практично ніколи не трапляється даунтайм. Приклад: Крокодил, Активіті, Твістер.

Гра для компанії (англ. – party game) – гра, розрахована на досить велику групу людей (5-10 осіб). Ігри для компанії відрізняються простими правилами та наявністю невеликої кількості ігрових компонентів (зазвичай це одна колода карт). У таких іграх практично ніколи не трапляється даунтайм. Приклад: Свинтус, Уно, Ca$h'n'Gun$.

Гра для новачків (англ. - gateway game) - Гра, в яку можна без будь-яких труднощів зіграти з людьми, які ніколи раніше не грали в настільні ігри. Зазвичай такі ігри засновані на одній-двох нескладних ігрових механіках (наприклад, збір колекцій) і мають прості і зрозумілі правила, невеликий асортимент компонентів. Часто – недовгі партії. Приклад: Зільоваріння. Протилежність ігор для новачків – ігри для досвідчених гравців.

Гра для досвідчених гравців (англ. - gamer's game) - Гра, розрахована на досвідчених гравців. Повна протилежність ігор для новачків. Як правило, характеризується складними та об'ємними правилами, безліччю механік і вимагають 2-3 партій для освоєння. У таких іграх може зустрічатися і даунтайм, і параліч аналізу. Приклад: Imperial.

Гра на картковому движку (англ. - card driven game) - ігрова механіка, що полягає в тому, що ігрові дії здійснюються шляхом розіграшу карт. Приклад: Twilight Struggle.

Гра зі зрадником - Різновид кооперативної гри, в якій один або кілька гравців в таємниці від інших повинні привести команду до поразки. У разі успіху решта гравців програє, а перемога дістається зраднику (Мафія, Battlestar Galactica, Shadows Over Camelot).

Ігрова механіка (англ. – game mechanics) – метод здійснення гравцями дій у процесі гри, буквально – те, що роблять гравці під час партії. Розрізняють безліч різноманітних механік: викладання карт, виставлення робітників, аукціон, збирання колекцій, «кинь-двинь», одночасні ходи тощо.

Ігрове поле (англ. - game board) - Спеціальне поле, на якому проходить ігровий процес. Поля бувають спільні, на яких гравці виконують дії разом, і персональні, на яких кожен гравець діє самостійно (Agricola). Загальні поля зазвичай виконані у вигляді одного аркуша картону, хоча зустрічаються і складові поля, що складаються з гексів (Колонізатори), квадратів (Ghost Stories) або окремих частин (Last Night on Earth).

Ігровий баланс (англ. – balance) – властивість гри, що дозволяє гравцям однаково успішно добиватися перемоги різними способами. Якщо якась дія або якийсь ігровий прийом надають гравцеві очевидну перевагу, кажуть, що у гри проблеми з балансом (гра незбалансована).

Ігрові компоненти (англ. – components) – усе те, що лежить у коробці з грою крім книги правил і рекламних буклетів. Типовий набір компонентів для настільної гри – поле, картки, фішки, жетони, кубики.

Карти, картки (англ. – card) – один із ігрових елементів, прямокутні листи з картону (іноді – із пластику) з нанесеними на них малюнками, написами, символами тощо. Карти нестандартного розміру іноді називають картками. Стандартний розмір карток – приблизно 63х90 мм.

Карткова гра (англ. – card game) – гра, яка ведеться виключно колодою карт (іноді крім карт є незначна кількість інших компонентів). Як правило, у карткових іграх відсутнє ігрове поле. Приклад: Манчкін.

Каунтер (англ. – counter) – картонний жетон квадратної форми. Зазвичай каунтери використовують у варгеймах і є ті чи інші військові підрозділи. У невійськових іграх каунтери зазвичай використовуються як фішки і викладаються на різні таблиці та лічильники.

Кінгмейкінг (англ. – kingmaking) – властивість гри, що дозволяє гравцеві, що відстає, зробити ту чи іншу дію, що приносить перемогу одному з лідерів. Кінгмейкінг зазвичай оцінюють негативно, оскільки ставить перемогу чи поразку у грі, залежність від бажань і нахилів суперників, а чи не від дій гравця.

Кінь-двинь (англ. - roll and move) - ігрова механіка, що полягає в тому, що гравець кидає кубик і пересуває свою фішку на стільки клітин, скільки випало на кубику. Здобула широку популярність завдяки «Монополії». Часто негативно оцінюється через те, що результат дії залежить від випадку, а не від гравця.

Колекційна гра (англ. - collectible game) - Гра, компоненти якої (як правило це або карти, або мініатюрки) продаються невеликими випадково сформованими наборами. Покупець зазвичай купує "кота в мішку" і з'ясовує які компоненти йому дісталися тільки після покупки та розкриття упаковки. Теоретично у кожного шанувальника гри формується свій набір компонентів, що спонукає гравців вести між собою активний обмін. На практиці в таких іграх часто перемагає той, хто витратив найбільше грошей на купівлю наборів і зібрав найпотужнішу армію чи колоду. Приклад: MtG, D&D Miniatures.

Колекційна карткова гра, ККІ (англ. – collectible card game) – гра з картами, що випускаються в наборах, які регулярно оновлюються або видаються знову. Як правило, нові випуски карт дозволяють гравцям використовувати нові механіки та тактики. Крім того, всі карти в ККІ зазвичай мають так званий індекс рідкості і діляться на часті, звичайні, рідкісні, дуже рідкісні і т.п. Зазвичай чим рідше карта, тим вона сильніша. Рідкісні і дуже рідкісні карти друкуються значно менше, ніж частих і звичайних, через що вони цінуються як тими, хто в гру грає, так і тими, хто просто колекціонує карти. Приклад: Mtg, Берсерк.

Контроль за територіями (англ. – area control) – ігрова механіка, яка полягає в тому, що гравцям потрібно захоплювати контроль над певними областями чи територіями на ігровому полі. Зазвичай в ці області містяться фішки або жетони гравців, контролює область, як правило, той чиїх фішок у ній найбільше. Приклад: El Grande.

Кооперативна гра, коперативка (англ. – cooperative game) – настільна гра, в якій усі гравці грають разом, командою. Як противника зазвичай виступає сама гра, у якій потрібно подолати будь-які перешкоди чи спільно вирішити завдання. приклад: Пандемія. Існують також напівкооперативні ігри - ігри, в яких всі гравці грають проти одного гравця або команда-на-команду (Мафія, Middle-Earth Quest, Fury of Dracula). Як підвид напівкооперативних ігор виробляють також ігри зі зрадником - кооперативні ігри, в яких один або кілька гравців в таємниці від інших повинні привести команду до поразки (у разі успіху всі інші гравці програють, а перемога дістається зраднику (Мафія, Battlestar Galactica, Shadows Over Camelot).

Кубик (англ. – dice, die) – як правило це шестигранний куб зі стороною близько 1 см, що використовується як генератор випадкових чисел. На межі куба нанесені крапки, числа чи різні символи. Застосовується наступним чином: гравець кидає кубик, дивиться що на ньому випало (тобто що зображено на його одній з його граней, що опинилася після верхнього кидка) і застосовує вказані в правилах гри ефекти. Кубики бувають як шестигранні (див. D3, D4, D6, D8, D10, D12, D20, D100). Деякі гравці віддають перевагу слову «кубик» слів «кістка» або «куб». Іноді в іграх зустрічаються ресурси, виконані як різнокольорових дерев'яних кубиків.

Кубомет (від англ. - dice-fest, дослівно "свято кубика") - гра, в ході якої доводиться надзвичайно часто кидати кубики. Кубометри не слід плутати з іграми в кубики. Приклад: Ризик.

Локалізація - Настільна гра, перекладена і видана в Росії. Як правило, у локалізованому виданні книга правил, а також усі ігрові тексти та написи на ігрових компонентах перекладені російською мовою. Через певні обставини асортимент локалізацій у Росії досить широкий, але в багатьох спостерігаються проблеми з якістю. Десь зустрічається неточний або неповний переклад, десь – неякісні компоненти, а десь проблеми з поліграфією (найпоширеніша – кольори сорочок карт, що «гуляють»). З 2010 року багато локалізації друкуються за кордоном, що дозволяє уникнути подібних негараздів.

Маркер – це плоска фішка, виконана з картону (рідше – із пластику), яку легко переплутати з жетоном чи каунтером. В принципі, маркери, жетони і каунтери дуже схожі і вони різняться лише за цільовим призначенням. Якщо каунтером зазвичай позначають якийсь самостійний ігровий елемент (юніта), а жетони можуть використовуватися як фішки на якій-небудь шкалі або лічильнику, то маркерами, як правило, позначають якийсь тимчасовий ігровий стан. Наприклад, якщо юніт поранений, на жетон юніту викладають маркер рани.

Масштабованість (англ. – scale) – властивість гри, що забезпечує ігровий баланс за будь-якої кількості заявлених гравців. Іноді буває, що гра заявлена для 3-6 гравців, але на практиці добре йде тільки якщо за столом збираються 4 або 6 осіб (наприклад, Battlestar Galactica найкраще грати вп'ятьох). Іноді масштабованість забезпечується за допомогою додаткових правил, що застосовуються лише за певної кількості гравців або шляхом додавання окремих окремих ігрових полів для різного складу учасників.

Мініатюри (англ. – miniatures) – тривимірні пластикові фігурки. Як правило, незабарвлені. Найчастіше зустрічаються у військових іграх (солдати та військова техніка) та у пригодницьких (персонажі та монстри).

Міпл (англ. – meeple) – ігрова фішка у формі чоловічка. Міпли набули популярності завдяки найвідомішій грі «Каркассон», в якій вони використовуються як ігрові фішки. Спочатку мипли були виконані з дерева, але зараз зустрічаються і пластикові. Міпли часто присутні в іграх з механікою виставлення робітників.

Поодинока гра, соло-гра - Гра, розрахована лише на одного гравця. У таких іграх зазвичай доводиться грати «проти гри» (найчастіше – проти колоди карт чи кидків кубиків). У деяких іграх передбачені правила для кількох гравців, і соло-правила (Labyrinth: The War on Terror, 2001 – ?).

Особливості компанії (англ. – group think) – особливості конкретної ігрової компанії, які визначають ходи гри та які бажано враховувати, якщо ви плануєте перемогти. Іноді в залежності від особливостей компанії одна і та ж гра може проходити зовсім по-іншому (наприклад, дехто грає в Ticket to Ride дуже мирно, а дехто – люто блокує маршрути суперників).

Відбій (англ. – discard) – спеціальна область чи колода, куди поміщаються зіграні гравцями карти (іноді – інші компоненти). Карти, які потрапили у відбій, іноді можуть повернутися у гру. Відбій не слід плутати зі скиданням, звідки карти зазвичай у гру не повертаються.

Окуляри дії (англ. – action points) – ігрова механіка, яка полягає в тому, що кожен хід гравець отримує певну кількість очок, які може витратити на виконання різних дій. У деяких іграх для виконання різних дій потрібно витратити різну кількість балів. У деяких іграх всі дії «стоять» однаково.

Пам'ятка (англ. – reference card) – «шпагралка», де зібрано ключову інформацію з гри. На пам'ятках можна зустріти перелік основних ігрових правил, список ігрових дій, опис порядку ходу, розшифровку умовних позначень, схеми та підказки щодо гри тощо.

Параліч аналізу (англ. – analysis paralysis) – стан, в який впадає гравець, який намагається прорахувати можливі наслідки своїх ходів. Передумови для паралічу аналізу бувають об'єктивні (гравець може зробити масу різноманітних дій, або якщо будь-яка дія гравця може спричинити безліч різних варіантів результату) і суб'єктивні (гравець схильний до вдумливого прорахунку та аналізу). Явище часто оцінюється негативно, оскільки змушує інших гравців нічого робити і чекати, поки активний гравець прийме хоч якесь рішення (див. даунтайм).

Партія (англ. – session) – ігрова сесія, що починається з підготовки до гри і закінчується виграшем одного або кількох гравців. У кооперативних іграх партія може закінчитися поразкою всіх гравців (колективним програшем).

Пасьянс – гра, у якій успіх чи невдача майже залежить від дій гравця. Пасьянсами часто називають ігри, у яких потрібно механічно розкладати карти чи інші компоненти, не приймаючи у своїй ніяких значних рішень. Пасьянсами також іноді називають ігри, в яких гравці практично ніяк не взаємодіють і, хоча формально всі учасники грають разом, фактично, кожен гравець грає в окрему гру сам з собою. Приклад: Зільоваріння. Практикум.

ПБЕМ (англ. – PBEM, від Play By E-Mail) – гра електронною поштою.

Персонаж - Внутрішньоігрове втілення гравця або один з героїв гри, наділений унікальними характеристиками, що дозволяють відрізнити його від інших героїв. Залежно від конкретної гри, гравець може керувати одним чи кількома персонажами.

ПНП (англ. – P'N'P, від Print & Play) – «роздрукуй та грай», набір матеріалів для самостійного роздрукування та (або) виготовлення настільної гри. Дозволяє самому виготовити екземпляр настільної гри. Залежно від матеріалів, що використовуються, результат може виявитися як гірше оригіналу, так і перевершити його. Деякі ігри розповсюджуються виключно у форматі ПНП.

Переможні окуляри, ПЗ (англ. – victory points) – окуляри, за кількістю яких визначається переможець. Зазвичай гравці заробляють переможні очки за виконання певних дій чи умов.

Підготовка до гри (англ. – set-up) – підготовчий етап, що передує ігровій партії, під час якого гравці розкладають ігрові компоненти, роздають карти, розставляють фішки тощо. Як правило, підготовка не займає багато часу, але в окремих випадках може затягуватися до 20-30 хвилин.

Напівкооперативна гра (англ. – semi-cooperative game) – гра, в якій усі гравці грають проти одного гравця або командами один проти одного. Приклад: Мафія, Shadows Over Camelot, Battlestar Galactica.

Побудова колоди (англ. – deckbuilding) – ігрова механіка, яка полягає в тому, що гравці формують колоди карток безпосередньо в процесі партії. У таких іграх зазвичай перемагає той, кому вдається створити найсильнішу або ефективну колоду. Приклад гри із побудовою колоди: Dominion.

Пригодницька гра (англ. – adventure game) – гра, в якій гравець управляє одним (рідше – кількома) персонажами, які зазвичай подорожують різними локаціями, борються з монстрами, прокачуються і виконують завдання. Приклад: Талісман, Runebound, Prophecy.

Тривалість партії (англ. - game length) - час, необхідний для того, щоб один раз повноцінно зіграти в гру від початку до кінця. Зустрічаються ігри з дуже невеликою тривалістю партії (їх називають філерами), із середньою тривалістю, в межах години (найчастіше вони потрапляють до категорії сімейних іграшок), також довгі, на 3 години і більше. Такі довгі іграшки призначені для досвідчених гравців. Як правило, чим коротше у грі партії, чим простіше у неї зіграти. Зразок: щоб зібрати кілька людей на 15 хвилин за No Thanks! потрібно незрівнянно менше зусиль, ніж посадити за стіл на шість-вісім годин шість осіб для повноцінної гри в Twilight Imperium 3rd Edition.

Прокачування - Можливість покращення параметрів ігрового персонажа або ігрового об'єкта. Характерна для пригодницьких ігор де досягається зазвичай двома способами: екстенсивним (придбання нових зброї, обладунків та інших предметів екіпірування) та інтенсивним (набір персонажем ігрового досвіду за яким слідує підвищення рівня персонажа та зростання його характеристик).

Протектори (англ. – card sleeves) – поліетиленові кишеньки для ігрових карт. Захищають карти від затирання при частому використанні, а також можуть врятувати їх від непередбаченої неприємності, наприклад, від пролитої на карти рідини. Бувають дешеві китайські, тонкі та прозорі з обох боків, і дорожчі, із щільного матеріалу із непрозорою задньою підкладкою. Протектори бувають різного розміру, але найпоширеніші – це великі (для карт 63х90 мм) та маленькі (для карт ___х___ мм).

Рандом (англ. - Random) - див. Випадок.

Реграбельність (англ. - replayability) - властивість гри, що дозволяє в кожній партії створювати нові ігрові ситуації, що, у свою чергу, не дозволяє гравцям занудьгувати, і врешті-решт гра їм не набридає. Іноді буває, що всі партії в якійсь грі схожі одна на одну, про такі ігри кажуть, що мають проблеми з реграбельністю.

Ресурси (англ. – resources) – гроші, карти, матеріали тощо, те, що необхідно для виконання певних ігрових дій. Зустрічаються як мінімум у кожній другій єврогрі. Як ресурси зазвичай виступають або паперові купюри, або картки, з намальованими на них ресурсами, або дерев'яні фішки (найчастіше – кубики, але зустрічаються і фішки у вигляді конкретних ресурсів: дощок, цегли, тварин). Найчастіше ресурси зустрічаються у стратегічних іграх, де треба щось будувати чи створювати. Вони зазвичай видаються на руки гравцям, а потім вносяться ними під час використання в ігровий банк. Іноді ніяких ресурсів фізично у грі немає, гравцям вони не видаються, а натомість їх кількість відзначається на спеціальних шкалах чи лічильниках.

Рука (англ. – player's hand) – карти, що знаходяться на руках у гравця.

Збір колекцій, складання наборів (англ. – set collection) – ігрова механіка, яка полягає в тому, що для здійснення певних дій та (або) отримання переможних очок гравцям необхідно зібрати набір із певних ігрових компонентів. Наприклад: щоб побудувати маршрут у Ticket to Ride, потрібно зібрати кілька карт одного кольору.

Скидання (англ. – trash) – спеціальна область або колода, куди поміщаються зіграні гравцями карти (іноді – інші компоненти). Карти, що потрапили в скидання, зазвичай вибувають із гри назовсім. Скидання не слід плутати з відбоєм, з якого карти зазвичай повертаються назад у гру.

Сімейна гра (англ. – family game) – гра для всієї сім'ї, в яку можна зіграти і з дітьми та з представниками старшого покоління. Сімейні ігри характеризуються нескладними правилами, практично повною відсутністю конфліктів між гравцями, недовгими (в межах однієї години) партіями, а також неможливістю «знищити» і зовсім виключити з гри будь-кого з гравців. Приклад: Zooloretto.

Випадок, випадковість (англ. – random) – непередбачуваний збіг обставин, за допомогою якого в іграх часто визначають результат дії гравця або результат ігрової події. Як інструмент зазвичай використовується або кубик (випадкова подія генерується кидком кубика) або колода карт (випадкова подія генерується шляхом перемішування колоди і розтин однієї або декількох карт). Іноді використовують непрозорі мішечки, з яких витягують різнокольорові жетони або фішки. Зустрічаються й інші, більш химерні пристрої (наприклад, спеціальна вежа кубиків в Shogun).

Стратегія (англ. – strategy) – загальний план гравця, пов'язаний із виконанням масштабних завдань та охоплює відносно тривалий період. Зазвичай це лінія поведінки гравця протягом усієї партії. Ще стратегіями називають ігри, у яких треба щось будувати (економічна стратегія) або дуже масштабно воювати з можливістю «будівництва» нових військ (військова стратегія).

Суха гра (англ. – dry) – гра, в якій механіка дуже сильно переважає тематику, через що у гравця виникає відчуття, що він не в гру грає, а виконує ряд механічних операцій. Іншими словами - це гра, в якій за ігровими діями «губиться» ігровий процес.

Сценарій (англ. – scenario) – опис розміщення ігрових компонентів, що включає ігровий ландшафт, стартові позиції юнітів, опис умов перемоги, іноді – додаткові ігрові правила. Найчастіше сценарії зустрічаються у військових іграх, де кожен сценарій дозволяє розіграти ту чи іншу битву. Велика кількість сценаріїв зазвичай підвищує реграбельність гри.

Тайл (англ. – tile) – великий жетон (дослівно – плитка) у формі гекса чи квадрата. Як правило, на тайли нанесено зображення ділянок місцевості. Тайли зазвичай використовуються для створення певного ландшафту. У деяких іграх тайли викладаються безпосередньо на ігрове поле (Memoir '44), а в деяких – поле складається з тайлів (Колонізатори).

Тактика (англ. – tactics) – вибір гравця на користь тієї чи іншої дії, що ґрунтується на поточній ігровій ситуації та охоплює короткий період часу (зазвичай – один або кілька ходів). Часто тактичними іграми називають абстрактні філери (наприклад Quorridor) та військові ігри, в яких діє відносно невелика кількість загонів і гравець не має можливості створювати нові (військова тактична гра).

Тематика (англ. game theme) - Тема гри, тобто те, що покладено в її основу. Ігри, у яких яскраво простежується зв'язок із темою, називають тематичними. Ігри, у яких тематика опрацьована погано чи відсутня, зазвичай називають абстрактними. Тематичні ігри найчастіше зустрічаються серед представників америтрешу. приклад: Arkham Horror.

Філлер (Від англ. To fill - заповнювати) - проста і швидка (в межах 30 хвилин) гра. Філери часто з'являються на столі в проміжках між партіями в великі і складні ігри (див. гра для досвідчених гравців). Зразок: No Thanks!

Фішка (англ. – pawn) – ігровий елемент, який зазвичай представляє одного з ігрових персонажів або одиницю ігрового ресурсу. Зазвичай виконується із дерева або пластику. Як альтернатива фішкам персонажів іноді використовуються мініатюрки, а замість фішок ресурсів можуть використовуватися картки. Фішки – невід'ємний елемент ходилок.

Клопітна гра (англ. – fiddly) – гра, в якій гравці змушені часто робити безліч маніпуляцій з ігровими компонентами (рухати, перевертати, перемішувати, перекладати тощо). Клопітні ігри подобаються не всім, оскільки подібні маніпуляції часто з'їдають відчутну частину ігрового часу. Приклад: Agricola, де на початку кожного ходу потрібно викладати на стіл нові ресурси.

Ходилка - Гра, в якій гравці переміщують фішки по локаціях. Як правило, мета гри в ходилці – першим дістатися до певної локації. Для переміщення фішок найчастіше використовуються кубики. Приклад: Змії та сходи, Гусьок.

Черепашитися, черепаша стратегія (англ. – tutling) – стратегія, за якої у військовій грі гравець йде в глуху оборону і ні на кого не нападає, очікуючи, що його суперники самі переб'ють один одного. Як правило ганьбиться, оскільки чим більше гравців її дотримуються, тим нуднішою виявляється партія. У деяких іграх для боротьби з черепашою стратегією передбачені різні бонуси для гравця, який іде в атаку.

Юніт (англ. – unit) – бойова одиниця, загін чи солдат. Юніти зазвичай представлені в іграх або каунтерами, або жетонами або мініатюрками.

D3, D4, D6, D8, D10, D12, D20, D100 (Від англ. Die - кістка) - ігрові кубики з різним числом граней. D6 – шестигранник, D10 – десятигранник тощо. D100 це насправді два десятигранники, на одне з яких нанесено десятки, а на другому – одиниці.

uk